FANDOM

Wrocław - miasto wojewódzkie w południowo-zachodniej Polsce, siedziba władz województwa dolnośląskiego i powiatu wrocławskiego. Położone na Nizinie Śląskiej, nad rzeką Odrą i wieloma mniejszymi rzekami jej dorzecza. Historyczna stolica Dolnego Śląska, jak i całego Śląska.

Jest to czwarte największe miasto Polski pod względem liczby mieszkańców (634 487 osób w końcu roku 2014[1]) i piąte pod względem powierzchni (292,9 km2).

W swojej historii Wrocław przynależał do na zmianę do trzech państw: Polski, Czech i Niemiec. Polskim miastem jest obecnie nieprzerwanie od 1945 roku.

Wrocław jest miastem bogatym w liczne zabytki pochodzące z różnych czasów. Posiada m. in. jeden z najstarszych w Polsce ratuszy i jest jednym z niewielu miast europejskich z zachowaną i stale wypełnioną wodą fosą miejską.

W 1270 roku w okolicach Wrocławia zapisano w księdze henrykowskiej pierwsze w historii zdanie po polsku: Day, ut ia pobrusa, a ti poziwai, co w transkrypcji brzmi: Daj, ać ja pobruszę, a ty poczywaj. Współcześnie oznaczałoby to: Daj, niech ja pomielę, a ty odpoczywaj.

Przypisy Edytuj

  1. Główny Urząd Statystyczny - Miasta największe pod względem liczby ludności (stan na dzień 31.12.2014 r.)